Flat design 2.0

Flat design był trendem w sieci w 2013 roku. Na początku myślałem, że to chwilowe zauroczenie, ale to zauroczenie przerodziło się w długoterminowy związek. Na pierwszy rzut oka, kluczem do sukcesu, jak mi się wydawało, jest to, że treści stworzone w danym stylu projektowania są po prostu bardzo lekkie - dzięki czemu szybciej się wczytują, a w efekcie aplikacja, czy też strona działa szybciej. Oprócz lekkości, w projektowaniu tego typu, można zauważyć wykorzystanie pastelowych kolorów, które są miłe dla oka oraz czcionki sans serif, która dodaje czytelności, a całość stylu można opisać w trzech słowach: kolor, kształt, treść.


Skeumorfizm
To termin, z którym przy obecnych standardach można się powoli pożegnać, ponieważ odchodzi on w zapomnienie; na jego miejscu coraz częściej zaczyna gościć flat design. Sam termin ma w sieci bardzo dużo interpretacji. Wikpedia definiuje go w następujący sposób:

Skeumorfizm (gr. skeúos "naczynie, przedmiot" + morphé "postać, kształt") – odtworzenie właściwości, kształtu, tekstury, barwy lub funkcji przedmiotu oryginalnego w materiale zastępczym. Alternatywnie opisywany jest jako element we wzornictwie lub strukturze nowego obiektu, nie posiadający żadnej funkcji użytkowej, lecz konieczny w oryginalnie użytym materiale lub konstrukcji.”

Moim zdaniem najlepiej obrazuje to styl, z którym pożegnaliśmy się przy premierze systemu iOS 7, gdzie po raz pierwszy w iUrządzeniach spotkaliśmy się z flat design, a wcześniej mogliśmy doświadczyć takich rzeczy, jak skórzane wykończenia przy w aplikacji „kalendarz”,

czy też zielone tło w „game center”, które nawet nie próbowało być czymś innym niż kalką z pola do gry w pokera lub stołu bilardowego:

Dla porównania stylów, poniżej zamieszczam layout’y obu tych aplikacji w aktualnym wydaniu systemu systemu iOS:

Ukłon w stronę Flat Design od największych
Mówiąc o największych, wypada zacząć od „Google”, który z początkiem 2015 roku zmienił swoje logo na takie, które wg. projektantów z Mountain View odzwierciedla nowe sposoby, na jakie ludzie odwiedzają Google. Ostatnie logo miało 14 tys. bajtów, a nowe zaledwie 305 bajtów. Dzięki takiemu zabiegowi nowe logo nadaje się idealnie już nie tylko do wyświetlania na ekranach naszych komputerów, ale też do przeróżnych aplikacji na urządzenia mobilne, a nawet na telewizory czy wyświetlacze w samochodach.

Oprócz Google’a
Już wcześniej mogliśmy zaobserwować kilka istotnych zmian na rynku jeśli chodzi o estetykę rozpoznawalności np.

PayPal – w starym logo pokazywał cień litery „P”:

Nowe logo zaś, wg. twórców, ma nadawać komunikat połączenia międzyludzkiego. Marka chce tym samym zwrócić uwagę na przywiązanie do swoich klientów na więcej sposobów niż tylko usługi. Dzięki nowej komunikacji wizualnej chce być bardziej przyjazna dla klienta:

Foursquare – jest kolejnym przykładem dobrego rebrandingu. Teraz litera „F” ma nawiązywać do pinezki, którą zaznaczmy miejsca na mapie.

Oprócz wymienionych marek, warto zwrócić też uwagę na firmy takie jak:
Gap, Kraft (foods), Royal Mail, K-swiss, Airbnb czy nawet Micorosft razem ze swoimi sztandarowymi produktami:

Trendy w Flat Design na rok 2016
Nie pozostają w stagnacji, biorąc pod uwagę minimalizm jakim się kieruje, wszystko staje się responsywne i przyjazne dla systemów. W momencie, gdy większość rynku jest już płaska, potrzeby konsumenckie żądają więcej, oto kilka przykładów tego, co będziemy obserwować w 2016 .

1. Długie cienie – zazwyczaj ustawione w kącie 45 stopni, z mocno zarysowanymi krawędziami dzięki czemu elementy mają widoczną głębię. Myślę, że w najbliższym czasie długie, mocne cienie ustąpią miejsca krótszym i bardziej subtelnym.

2. Rezygnacja z pastelowy kolorów na rzecz jaśniejszych i bardziej wyrazistych.

3. Ghost Buttons – przejrzyste przyciski, które są animowane po najechaniu na nie kursorem, czy też przesunięciem palca.

4. Całkowity minimalizm – większość recenzentów, jako przykład, podaje stronę thenerodesign.com. Według mnie, potwierdzeniem tego trendu jest też strona jednego z moich ulubionych designerów - abduzeedo.com. Oprócz jego własnej strony, widać, że nowe projekty, które wykonuje są również w takiej formie.

Zastanawiam się, czy aby w modzie, tak jak i w designie wszystko nie zatoczy w końcu koła. Takie przemyślenia nachodzą mnie nie tylko obserwując webDesign, ale też np. Nowe okładki płyt znanych artystów:

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...